Slik oppsummerte vi sommeren i Bakgården i 2011.

Tiden går fort og høstmørket skal få senke seg over Bakgården. Men fortvil ikke – på forsommeren 2012 er vi tilbake igjen med nye opplevelser og godbiter.

Sesongen 2011 ble igjen en meget god sesong for publikum, arrangører og ikke minst artister vil jeg tro! Eller for å si det med Tomm Kristiansen som kåserte til en fullsatt sal om Afrika; ”Det er en av de beste scener jeg har stått på” (25.06.11).

For arrangøren var det vitterlig et godt år, med publikumsrekord for 3 år på rad.  Det er utrolig hyggelig med mye folk i Bakgården, og det er selvsagt et mål å søke å fylle stedet hver gang. Men det må ikke i for stor grad gå på bekostning av det kunstneriske. Publikum skal vite at vi etterstreber kvalitet, og de skal føle seg sikre på at det er det de får i Bakgården, selv når ukjente artister står på programmet.  Av og til må nye artister få slippe til. Mange av våre beste regionale artister kler scenen og topper ofte sine opptredener der. I Bakgården må vi også ivareta musikk- og stilarter som eller ikke ville blitt presentert i byen.  I 2011 hadde vi en fantastisk kabaretopplevelse i samspann med Kurt Weill, tolket at Tora Augestad, Stian Carstensen og Ola Kvernberg. Tora Augestad har vi ikke sett det siste av i Arendal – det er en lovnad! Folkemusikk er det nesten blitt for lite av i sommer, heldigvis kan vi se tilbake på et par sterke opplevelser med Kim André Rysstad og Knut Buen.  Jonas Alaska i Bakgården er en innertier.  Jonas slapp sin aller første plate (singel) i Bakgården. Han kan holde et publikum alene, og vi ser frem til å høre hans nye album som skal slippes i sept -11. Det blir spennende å se om hans produsent og medmusikanter klarer å holde seg i bakgrunnen og gi Jonas den plass i lydbilde som hans kvalitet tilsier.  Med Aust-Agder artister som Kim André Rysstad og Jonas Alaska er det en fryd å være arrangør i Bakgården.

Det samme må kunne sies om vår ypperlige lokale forfatter, skuespillere og musikanter som har satt  Arendals historie under lupen i teater- og musikkform.  Dessverre måtte vi avlyse en forestilling pga terroren i Oslo og på Utøya. Da var det nok ingen som hadde tankene andre steder enn der de burde være.

At det kommer mange mennesker når Ingrid Olava, Det Betales eller Marie Bergman inntar scenen det sier seg selv.  Men at den fremragende – men ukjente – visekunstneren Anders Stävarby fra Sverige trekker fullt hus er meget gledelig.  Ingrid Olava var meget begeistret; ”Fantastisk flott publikum, ” skrev hun som en hilsning på plakaten.  Publikum pleier å si at det gøyeste vi har i Bakgården er Det Betales. Da runger allsangen. Bandet elsker å opptre i Bakgården, i år hadde de opptaksutstyr med seg.  Marie Bergman gav alt i en over 2 timers konsert. Publikum ville ikke slippe henne.  Espen Ruds Interkommunale GårdsBruksBand satte Alf Prøysen kledelig på hodet med gjennomarbeidet jazz i hver improviserte tone. Den fremragende gitaristen Øyvind Lyslo og sangeren Linda Øvrebø hadde lagt til rette et stemningsfullt og iørefallende program spesielt for Bakgården. Vi fikk høre kjente og kjære viser og sanger i en sommerlig og vakker stemning med både Ketil Bjørnstad, Geirr Tveitt og Jakob Sande på programmet.

Avslutningsvis feiret vi med Dag Solstad, Knut Buen og Leiv Solberg på scenen samtidig. Vi fikk vi bl.a. høre Dag Solstad lese fra sin siste roman og snakke om sin tid som journalist i 1962 i Arendal. Knut Buen gav oss både verbale og musikalske meningsytringer sammen med folkemusikktimens Leiv Solberg. Feiret gjorde vi fordi det var 20 år siden den første opptredenen i Bakgården, fordi Dag Solstad ble 70 år denne sommeren, og fordi folkemusikktimen i NRK hele 80 år. En uslåelig kombinasjon!

På vår faste gårdskonsert på Ottersland på Austre Moland hadde vi i år booket Aasmund Nordstoga duo. Stor var gleden fra de oppmøtte 400 publikummerne fikk høre fra Aasmund at han hadde tatt med seg ”en superreserve,” nemlig sin bror Odd som duopartner.  På Haugsjå i Froland jobbes det i år på gården. Kanskje er vi tilbake til neste år. I samarbeid med Froland kommune måtte vi derfor invitere til folkemusikkfest på Froland verk med shetlandsk og norsk folkemusikk. Kevin Henderson fra Shetland er en ung mann for verdensscenen og samen med Leiv Solberg (strenger) og Annika Westgård (hardingfele/sang) skapte de en flott konsertopplevelse.

Sjekk linken ved siden av for å se hva som er skjedd i regi av Arendal kommune sitt kulturnettverk -både av Bakgårdskonserter og sommer-/gårdskonserter i 2011.

Takk til våre samarbeidspartnere i fagforeningenes hus i Bakgården. Som en ekstra avslutning på programmet arrangerer de/og til dels medvirker de i et siste sprell fra scenen da de som ”Amatørene” inviterer til kabaret, viser og allsang siste weekend i august.

Kulturrådet fortjener også en klem da de har støttet oss med midler.

Frank Kvarstein 29.08.11

Under kan du lese om Bakgårdsartistene 2012:

Bakgården onsdag 1. juni kl. 20.00: IKGB (Interkommunalt GårdsbruksBand) Prøysen goes jazz.

bikgb
Torbjørn Sunde – vokal og trombone, Frode Kjekstad – gitar, Sigurd Hole – kontrabass, Espen Rud – trommer.
Dette arrangementet skulle vært gårdskonsert i Austre Moland i 2010, men ble avlyst pga regn. Trist den gang – ok nå når vi har konserten foran oss.  Bakgården er nok en like perfekt ramme rundt arrangementet som gårdstunet på Ottersland ville ha vært. Alt skulle ligge til rette for en minneverdig svingende sommeropplevelse.  At det kan svinge av Prøysen-visene har Nora Brockstedt vist oss tidligere. Her møter vi en gjeng musikere på oppdagelsesferd dypere inn i overfloden og som virkelig har begeistret folk og media i Prøysen-land. Visst finnes det Vise for gærne jinter, men sannelig finnes det gærne gutter også! I samarbeid med Arendal Jazzklubb.

IKGB-Band er velklingende, velspillende og brukervennlige!  IKGB-Band tar Pøysen og ikke minst komponistene Finn Ludt, Bjarne Amdahl, Johan Øian m.fl. inn en ny musikalsk setting, men ikke bare det. Et gjennomarbeidet konsertprogram som kanskje særlig treffer det publikummet som har et forhold «Sønnavindvalsen», «Mari, du bedåre», «Kjerringkjeft», «Steinrøysa neri bakken» og andre perler, men som også liker å høre helt nye versjoner.

Trommeslager Espen Rud hadde besøk av selveste Alf hjemme i stua når han var liten, og dette gjorde sånn inntrykk at han presenterte idéen om rene Prøysenkonserter med IKGBBand. Dette førte til en rekke kreative arrangementer av vår folkehelts perler.

IKGBBand ønsker å tolke Alf Prøysens viser fra bandets musikalske ståsted. Låtene er i en drakt hvor snittet har jazzens uttrykk, men hvor også broderier av latinmusikk og vestlig popmusikk farger innslagene. Vi har den største respekt for komponistenes originalmusikk, så her blir det ikke maltraktering, nei, heller en beundrende holdning i vårt arbeide med å arrangere og delvis bearbeide visene. De fleste visene blir fremført vokalt, men også noen svært kjente låter spilles bare instrumentalt. Vi vil vise at de fine visene også kler en mer moderne harmonisk, rytmisk og til dels formmessig utvidet utgave. Tekstene står som påler, og et naturlig utgangspunkt for de musikalske arrangementene.

Bakgården fredag 17. juni kl. 20.00: Jonas Alaska.
I Bakgården for første gang – med debutplata si rett rundt hjørnet.

bjonasalaska
“Ung og lovende, foreløpig temmelig ukjent, men med et distinkt og særegent utrykk og med en kvalitet det går lenge mellom hver gang du hører. Vi spår denne artisten nasjonal oppmerksomhet om ikke lenge.” Slik beskrev Canal Street jazz og bluesfestival Jonas Alaska i 2009.

Vi skriver nå 2011 – og vi tenker tiden nå er inne for at det ganske land får øynene opp for Jonas.  I januar 2011 entret han studio, og hans første plate er på trappene i disse dagene.  Gjennom opptredener på en rekke av våre viktigste scener og største festivaler, som Øyafestivalen, Slottsfjellsfestivalen med mer, er det sikkert at musikkmiljøet vil bli oppmerksom på han i sommer.

Jonas er på en måte vår artist her i Arendal. Han tilhører på en måte Canal Street som gjennom flere opptredener på Canal Street har jobbet ufortrødent med at folk skal bli oppmerksom på hans talent.  Når Jonas nå står foran sitt første plateslipp kan vi skumme noe av fløten av dette arbeidet i Bakgården.  Jonas har ikke tidligere spilt i Bakgården, settingen bør passe perfekt!

Jonas Alaska er en 22 år gammel singer / songwriter fra Åmli i Aust Agder. For tiden bor Jonas i Liverpool, hvor han studerer musikk på andre året ved Liverpool Institute of Performing  Arts. Han spiller regelmessig på byens mange scener, både solo og med band. Artister som Bob Dylan, Neil Young og Paul Simon blir ofte nevnt som referanser til Jonas Alaskas musikk, men som Arendals Tidende skrev om 22-åringen: Selv om han har trange bukser, munnspill, boots og gitar, er han ingen Dylan-kopi. Jonas Alaska har sitt eget særpreg og sin egen musikk, også passende til den tid vi lever i.

Låtene hans varierer mellom hjerteskjærende viser, ballader med fengslende harmonier og uptempo låter med elementer av americana, folk og pop. Alle med et originalt uttrykk, både lyrisk og melodisk. Alaskas lyrikk beveger ofte seg mellom temaer som kjærlighet, politikk og tragedier til de helt enkle tingene i livet som alle kan kjenne seg igjen i.

Bakgården onsdag 22. juni kl. 20.00: Tora Augestad/Ola Kvernberg/Stian Carstensen
Music For a While.  Kurt Weill’s musikk.

baugestad1

Tora Augestad vokal, Ola Kvarnberg fiolin, Stian Carstensen trekkspill/strenger.
Music for a While tar et solid og forfriskende originalt grep på Kurt Weills beske, såre, satiriske, vakre og små skeive ballader og sanger. Bak Tora Augestad står to meget profilerte musikere fra den norske musikkscenen.  Sammen lager de en helt personlig tapning av Weills unike materiale og formidler det med intensitet som får sal og scene til å koke.

Kurt Weill skrev kabaretsanger, alt fra røffe skillingsviser til smektende showtunes, tragiske kjærlighetssanger til humoristiske sanger om menneskers skjebner.  Materialet er skrevet i mellomkrigstidens Berlin, Paris og i USA etter Weills flukt fra nazi-regimet. Noen av tekstene er skrevet av Bertholt Brecht, og er oversatt til norsk av blant andre Jens Bjørneboe og Jørn Simen Øverli.

Music for a While oppsto etter initiativ fra vokalisten Tora Augestad, Norges første mastergrads- student med emnet kabaretsang ved Norges musikkhøyskole. Toras store lidenskap som sanger er repertoaret til den legendariske Lotte Lenya, Kurt Weills muse og ektefelle.

Det finnes en rekke fantastiske låter med tekster av Bertholt Brecht, både fra hans dramatiske produksjon so ”Mahagonny” og ”Tolvskillingsoperaen” og fra enkeltstående dikt. Etter at både Weill og Brecht måtte søke landflyktighet i USA og på grunn av det stadige voksende nazi-regimet i Tyskland på midten av 1930 tallet, kom det en strøm av hits fra komponistens amerikanske produksjon, med tekster av bl.a. Langstone Huges, Odeon Nash og Ira Gershwin.

Felles for hele Weills produksjon er en utsøkt sans for gode tekster, røffe, satiriske, bittersøte, beske. Kombinert med komponistens sikre musikalske grep utgjør dette et unikt materiale, uslitelig i sin kvalitet Web: www.musicforawhile.no

Tora Augestad (f. 1979 i Bergen) er sanger (sopran) og skuespiller. Hun er utdannet ved Norges Musikkhøgskole og Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Tora har studert både klassisk og jazz, og har i hovedsak konsentrert seg om det 20. og 21. århundrets repertoar. Master i kabaretsang ved Norges Musikkhøgskole. Tora har sunget i Det Norske Solistkor og vokalgruppen Pitsj. Hun har jobbet som skuespiller ved Teater Ibsen og Riksteatret. I Norge har hun bl.a. vært solist med Bergen Filharmoniske Orkester, Kringkastings-orkesteret, Kristiansand Symfoniorkester, Cikada og Oslo Sinfonietta. Tora Augestad har siden 2007 vært bosatt i Berlin hvor hun arbeider med noen av Europas fremste ensembler for moderne musikk, blant annet Ensemble Modern og Klangforum Wien.

Den tyske avisa Mitteldeutsche Zeitung beskriver Tora slik: ”Tora Augestad jedenfalls ist viel mehr als eine akademisch geschulte Sängerin, sie durchlebt und durchleidet ihre Lieder mit einem Maximum an stimmlichen wie darstellerischen Möglichkeiten”.
Hun er vokalist i ensemblet MUSIC FOR A WHILE, som hun etablerte i 2004. Platen Weill Variations (Grappa) kom ut i 2007. Hun er også vokalist i Trygve Seim Ensemble. I 2008 spilte hun hovedrollen I Marcus Paus sin nye opera Heksene, spilte Marianne i Håkon Berges nye popopera Byterminalen, og sang Eboli i en moderne versjon av Don Carlos på Black Box i Oslo.
I 2009 var hun solist med Klangforum Wien i Griseys mesterverk Quatre Chants pour franchir le seuil.  I 2010 sang hun i Chaplin Operas av B. Mason med Ensemble Modern, og hadde en av hovedrollene i den nye operaen til Beat Furrer på Theater Basel og Märzmusik i Berlin.

Stian Carstensen, multiinstrumentalist (trekkspill, gitar, banjo, fløyter m.m.). fra Eidsvoll.  Studert ved jazzlinjen ved Musikkonservatoriet i Trondheim, men er kjent for å ha sine ben i ulike musikalske leirer. Mange kjenner han kanskje best gjennom gruppen Farmers Marked, og hans interesse for baltisk musikk. Stian Carstensen ble i forbindelse med at han var ukas P2-artist beskrevet slik på NRKs nettsider: ”Han forlenger våre liv – med stor humor og ditto musisering. Ingen musikkform kan føle seg trygg når Stian Carstensen nærmer seg den. Med kjærlighet og dyp forståelse demonterer og fillerister han musikken, drar den ut i parodien og tilbake igjen – det være seg country & western, engelsk renessansemusikk, tysk opera, indisk ragamusikk, «ny musikk”, joik, ragtime eller heavy metal”.

Ola Kvernberg. Det virker som det er åresvis siden Ola Kvernberg fra Fræna utenfor Molde dukka opp fra ingen steder på Django-festivalen og og tok Norge med storm. Mange trodde nok at kongeriket hadde fått en ny stringswing-fiolinist av ypperste klasse da Kvernberg. Det stemte for så vidt, men det skulle gå kun kort tid før han fortalte oss at han hadde kvaliteter som gikk langt videre enn som så.
For fem år siden kom Kvernbergs triodebut under eget navn. I løpet av de seineste åra har Kvernberg jobba med alle fra Joshua Redman og Erlend Skomsvoll til Thomas Dybdahl og Jo Nesbø og med Kvernbergs særdeles åpne sinn har han tatt med seg impulser fra disse og mange andre til det som har blitt «Folk». Ola Kvernberg framstår både som en bandleder, komponist og fiolinist med stor autoritet.  Musikken er moderne, tøff, melodisk, hardtswingende, melankolsk, i alle slags tempi, reflekterende, utagerende – den kunne ikke vært skapt av noen andre enn av Ola Kvernberg.
Foruten sammen med Tora Augestad er Kvernberg hyper aktuell på turnefronten for tiden med LIARBIRD som var et felles bestillingsverk til Jazzfest i Trondheim og Moldejazz i 2010.

Bakgården lørdag 25. juni kl. 19.00 Tomm Kristiansen
Afrika, en vakker dag. Kåseri.

btommkristiansen

Tomm Kristiansen er særlig kjent som utenrikskorrespondent for NRK og som forfatter. Men mange arendalitter vil også kjenne han fra hans oppvokst på Rykene og hans skolegang på den høyere allmennskole på Gamlehaugen. Fremdeles besøker Kristiansen ofte Arendal og Tvedestrand, hvor han har nær familie. I sin tid dekket han hele Christian Poppes kamp for å bevare Tyholmen, med fasader og bakgårder. Av denne grunn er det desto hyggeligere å presentere Tomm i Bakgården, man skal ikke se bort i fra pressens rolle og betydning for det fakta at vi i det hele tatt kan være her i Bakgården i kveld.

Siden det er sommer og tilnærmet friluft, ønsker å bygge opp kåseriet ved å fortelle historier og belyse ting ved mennesker han har møtt og ting han har sett. Det ligger kanskje i luften at det må handle mer om Afrika enn Rygene denne gangen. Tittel på en av bøkene hans er ”Afrika, en vakker dag”. Eller ”Alle kommer fra Afrika”, siden det er der menneskehetens vugge sto; den første som reiste seg på to bein og gikk gjorde det i Rift Valley i Kenya en gang. Dermed skulle temaet for kåseriet være lagt. Etter kåseriet blir det anledning for publikum å stille spørsmål.

Kristiansen begynte i NRK i 1979, og han var i to perioder korrespondent i Afrika. Han har også vært korrespondent i København og utenriksredaktør i NRK. I 1994 ble han nominert til Brageprisen for sin bok Mor Afrika, og i 1995 fikk Kristiansen Den Store Journalistprisen for sitt arbeide. Han vant prisen for «Årets temaprogram» under Radiodager 2006 med sitt korrespondentbrev «Gribben». Han var samme år programleder for fjernsynsprogrammet Med åpne kort på NRK1 og etter det programleder for Deadline (1996–97). I perioder har Kristiansen reist som NRKs «verdensreporter».

I perioden 2006-2008 var Kristiansen kommunikasjonsrådgiver for Sør-Sudans president Salva Kiir.  Fra 2008 til 2010 var han kommunikasjonssjef for ACT Alliance i Genève, som koordinerer arbeidet til de kirkelige nødhjelpsorganisasjonene i verden. Kristiansen arbeider idag i NRKs utenriksavdeling og er fast programleder for Dagsnytt Atten på P2. Han er fellow av Royal Geographical Society i London.

Bakgården onsdag 29. juni kl.20: Øyvind Lyslo & Linda Øvrebø. Sommernatt ved fjorden.

blindaoyvind

Linda Øvrebø (sang) og Øyvind Lyslo (gitar) begynte sitt samarbeid i 1993 gjennom et radioprogram i NRK med blant annet nye arrangementer av Geirr Tveitts viser. Siden har de vært å høre i en rekke sammenhenger, blant annet på festivalen “Hardingtonar”. De har også fått meget god respons på sine kirkekonserter, første gang påsken 2001 i en fullsatt Innvik kirke på Vestlandet. De to Vestlandskunstnerne har til konserten i Bakgården i Arendal lagt til rette et stemningsfullt og iørefallende program for sang og gitar. Publikum kan glede seg til både kjente og kjære viser og sanger, for det meste i en sommerlig og vakker stemning med både Ketil Bjørnstad, Geirr Tveitt og Jakob Sande på programmet. Øyvind Lyslo vil også framføre solostykker på gitar, både egne komposisjoner og arrangement.

Linda Øvrebø er utdannet ved Musikkonservatoriet i Bergen og Norges Musikkhøgskole. Etter debuten i 1995 har hun hatt konserter med alle de store norske symfoniorkestrene og hun har hatt flere roller ved Den Norske Opera, blant annet som Adele i ”Flaggermusen”, Oscar i ”Maskeballet”, Adina i ”Elskovsdrikken” og Pamina i ”Tryllefløyten”. I 2002 og 2004 gjorde hun Margrete i ”Audun Hugleikson – kongens mann” i Bensentunet i Jølster. Linda Øvrebø har gjort Solveig i den årlige ”Peer Gynt”- oppsetningen ved Gålåvatnet siden 1995. Hun har fått flere priser og stipend for sangen sin, og hun har vært med på flere CD-innspillinger. Linda Øvrebø har også vært ansatt som sanger i Musikerordningen for Hedmark.

Øyvind Lyslo har sin utdannelse som klassisk gitarist fra Griegakademiet i Bergen, Norges Musikkhøgskole i Oslo og Hochschule für Musik i Frankfurt. Han har spilt konserter i Tyskland, England, Venezuela, Sverige, Island, Polen, Nederland, Skottland og Øst-Timor, i tillegg til en omfattende konsertvirksomhet her i landet, bl.a. for Rikskonsertene, Førde Internasjonale folkemusikkfestival og Festspillene i Bergen. Som musiker, arrangør og komponist har han medvirket på ca. 15 CD-innspillinger siden 1990. CD´en “Syngande strenger” med Arne M. Sølvberg (hardingfele/fele) ble i 1991 nominert til Spellemannsprisen. Øyvind Lyslo har mottatt en rekke stipendier, og har også komponert musikk for NRK radio og TV.
Hjemmeside: www.lyslo.net. Se Øyvind Lyslo på video her: www.youtube.com/oyvindlyslo.

Bakgården onsdag 6. juli kl. 20.00: Anders Stävarby.
Taube, Vreeswijk & andre elskede visediktere i skjønn blanding.

20110706-andersstavarby

I forbindelse med en tur til Sverige forrige sommer opplevde Musikkens Venner i Arendal ved slumptreff Anders Stäverby. Dette må være noe av det beste Sverige har å by på av visesangere var beskjeden til arrangementskontoret – dermed var han bestilt for Bakgården sommeren 2011.

Anders Stävarby er viseartisten som tolker visene som du selv ville gjøre det, dersom du kunne. Stävarby er nært knyttet til tradisjonene fra Taube, Bellman, Ferlin, Fröding, Vreeswijk – og alle de store visedikteres skattekammer.

I vår tid risikerer den klassiske visekunsten og blir borte i all kommersialiseringen. Anders Stävarby holder linjen må man kunne si, og gjør en stor innsats for visekunstens utvikling så vel som for dens bevaring. Stävarby klare det kunststykke å forene tonesettingen med det poetiske innholdet på en fremragende måte. Han er en kunstner som krever tid og refleksjon fra lytterne.

Anders Stävarby har etablert en egen visescene i Fryksdalen i Sverige, og mang en svensk visartister har delt scenen med han: Margareta Kjellberg, Susanne Alfvengren, Monika Törnell, Ewert Ljusberg, Gösta Linderholm, Bengan Janson og mange flere.

Anders Svävarby har reist mye på skolene i Sverige med et musikkprogram hvor problematisering omkring rasisme, nazisme og mangelen på medkjensle har vært hovedtemaet.

Stävarby har deltatt på utallige show og spilt på en masse scener i Sverige. I Norge har vi bl.a. sett han på Voksenåsens 40-års jubileum i Oslo og på Pröysen Huset, Hamar, ved 30-års minnet for Alf Pröysens död.

Diskografi:
Det første albumet, Ge mej rum för natten, ble sluppet våren 1996. Bara noen måneder senere kom albumet Ångaren Freja och andra visor från Fryksdalen. I 1998 kom hans tredje album  Nu blinkar lilla stjärnan igen. En Visares väg kom i april 2005. Dette er en soloplate med kun Anders Stävarby sin sang og gitar på 16 spor.
Mer info:  www.andersstavarby.se

Bakgården 13. juli kl 20.00. Ingrid Olava.
Årets kvinnelige Spellmann 2010.

i-olava

Ingrid Olava (tangenter & vokal) har med seg gitaristen og vokalisten Mattis Myrland på scenen.

Ingrid Olava har på rekordtid opparbeidet seg status som en av landets mest profilerte og anerkjente artister. Under årets By:larm ble hun tildelt Staoil-stipendet som skal støtte norske artister med internasjonalt potensial.

Etter ei tid som korist for Madrugada og medlem av bandet Shit City, gav hun i 2007 ut debutalbumet «Julia’s Wishes». Førstealbumet skaffet Olava tre Spellemann-nominasjoner i 2008, som beste nykommer, for beste låt («Back to Love») og Årets kvinnelige artist.

Ingrid Olava sitt andre album, «The guest» er nylig lansert og både fans og presse fikk innfridd forventningene. «En mørk plate hvor det kan sprudle av mollakkordene» står det å lese i presseskrivet. Og nettopp dette spennet mellom melankoli og melodisk pop er det vi kan forvente i Bakgården.

En liten smak av Ingrid Olava fikk bakgårdspublikummet i fjor, da hun helt uventet dukket opp som gjesteartist sammen med Stein Torleif Bjella. Der og da var det mange som skjønte at Ingrid Olava måtte inviteres tilbake. www.ingridolava.com

Mattis Myrland er en ung sanger og låtskriver som vi kommer til å få høre mye om i tiden som kommer. Han har en stor musikalsk spennvidde og gjør alt fra indisk raga til amerikansk folk. Foruten å jobbe med Ingrid Olava er Mattis blant annet vokalist i bandet Mattis & The Grand Trunk Road Ensemble.

Bakgården onsdag 20, torsdag 21, fredag 22, lørdag 23 og søndag 24. juli – alle dager kl. 20.00. Mellåm holmer & skjær. Arendals historie under lupen!

belvik

Et Teaterstykke av Odd Vaagland. Regi Kjersti Elvik.
Skuespillere: Knut Elvik, Fredrik Schulzhe Krog.
Musikk: Espen Larsen gitar Rasmus Solem tangenter Dag Tynes trommer Ole Kelly Kvamme bass.

Etter stor suksess sommeren 2010 setter vi stykket opp igjen 5 dager denne sommeren. «Byen vår» er en lettføtt, farsepreget gjennomgang av Arendals historie i medgang og motgang.  Handlingen strekker seg fra istid og steinalder og opp til vår tid. Hensikten er både å underholde og gi historieundervisning. Forestillingen føyer seg inn i arrangørens målsetting – I Bakgården blir du klokere! Om du kan bruke kunnskapen som du her blir servert er imidlertid en annen ting? Kom og bedøm selv! I Bakgården vil du møte et nyetablert teater som ønsker å utvikle teatermiljøet i Arendal by, og med proffe krefter fra hele landet ønsker vi å gi publikum et større og sterkere drama tilbud med lokale aktører i utøverrollene. Med oss i registolen har vi fått tak i Amandaprisvinner Kjersti Elvik, mangeårig skuespiller ved National-teateret i Oslo, Den Nationale Scene i Bergen, Trøndelag Teater, film og tv.  Men kanskje viktigst av alt – hun er søstera til Knut. Fredrik Schulze Krogh som har fortid fra A:D:S, Den Nationale Scene i Bergen og utdannet skuespiller i Boston USA, for tiden politi og trives med det. Knut Elvik teaterarbeider i en årrekke ved teatrene i Bergen, og scenemester ved Kulturhuset i Arendal. Jobber nå som dramalærer ved kulturskolen.

Bakgården 3. august kl 20.00. Det Betales. The Beatles ønskekonsert.

bdetbetales
Det Betales har ved tre tidligere anledninger fylt Bakgården til siste sete og skapt allsang og en stemning som folk enda snakker om. Det samme gjør også Det Betales, noe de aldri glemmer å bemerke når det er snakk om Arendal. I 2011 feirer Det Betales sitt 30 årsjubileum, det bør være anledning god nok til å invitere bandet tilbake. For anledningen har de med seg opptaksutstyr for å forevige konserten.

Publikum i Bakgården kan forvente meget bra fremføringer av de kjente og kjære låtene. Har du en eller flere favoritter, er sjansen til å få høre dem i Bakgården stor. Det Betales har nemlig stort sett de aller fleste låtene inne i sitt repertoar, og tar gjerne ønsker fra salen på strak arm.

Det Betales ble dannet i 1982 og bandet har gjort seg kjent for sin tribute til musikk fra 60 tallet og spesielt The Beatles. Bandet har vært et fast innslag ved den internasjonale Beatles festivalen i Liverpool hvert år, og har også holdt konserter i Tyskland, Polen, Spania, Island Argentina og England. Bandet har gjort en rekke TV opptredener og vil være kjent fra plateutgivelser.

Allan Williams (The Beatles første manager) har erklært Det Betales til ”The best Beatles tribute band in the world today”

Navn musikere: Tor Henning Olsen gtr, voc, Magne Frydenlund, gtr, voc, Rolf Øyvind Hæg trommer, Bernt Michael Johannessen bass, Øyvind Kristoffersen, voc. Sjekk bandets web sider: www.betales.com

Bakgården onsdag 10. august  kl. 20.00. Kim André Rysstad. En stemme for alle tider. Plateaktuell Setesdøl med trio i Bakgården.

bkimandrerysstad

Rysstad kommer denne gangen til Arendal med trioen Christian Svensson, perkusjon og Trym Bjønnes song/gtr.
29 år gamle Kim André Rysstad er en folkemusiker, kveder og sanger fra Rysstad i Setesdal.. Sommeren 2009 gjester Rysstad Bakgården med trioen Kingelvev. Samme høsten vant han INTRO-folk og ble kåret til Årets unge folkemusiker av Rikskonsertene og Folkemusikk og folkedansorganisasjonene(FolkOrg).
Juryen uttalte følgende etter at seieren var klar:
Kim André Rysstad er tro mot tradisjonen samtidig som vi opplever en tydelig ambisjon om å utvikle og utvide denne. Vi er overbevist om at denne unge kvederen bærer i seg muligheten til å utvikle et særegent uttrykk preget av sin personlige fortellerevne, tilstedeværelse og musikalitet. Han har et uttrykk som både vil berøre og begeistre mange i årene som kommer.

Høsten 2011 vil Kim André Rysstad turnere i Norge med et fint knippe musikere rundt seg i regi av Rikskonsertene. Til høsten er han igjen plateaktuell, og om ikke lenge kommer hans andre plate. Den vil vi nok få høre en del fra ved denne anledningen.

Trym Bjønnes har vært innom mange ulike sjangere og band, spilt i musikaler, studert i Oslo og Liverpool og bodd et år i Panamá i Mellom-Amerika. Han har de siste årene jobbet en del for Rikskonsertene, bl.a. på turné med vokalkunstneren Bobby McFerrin i mai 2009, og med skolekonserten ”Rafiki” sammen med den Tanzanianske perkusjonisten Hussein Masimbi. Trym har også gradvis blitt involvert i folkemusikktradisjonen fra Setesdal etter å ha medvirket i ”Han kan smile med tårir på kinn” sammen med blant andre Kirsten Bråten Berg. Folkemusikken er også et sentralt element i gruppa ”Fjellfolk” fra Bykle som han var med å etablere høsten 2008. Inntrykkene fra siste års begivenheter har resultert i en rekke egne låter. Trym jobber nå med sin første plate. MySpace: www.myspace.com/trymbjonnes

Christian Svensson bor i Oslo og spiller fast med de svenske bandene Harv og Outhouse Allstars. Han var medlem av Hedningarne mellom 2000 – 2010. Han har jobbet med norske folkemusikere og artister som Kirsten Bråten Berg, Berit Opheim, Odd & Aasmund Nordstoga, Hekla Stålstrenga, Bruvoll/Halvorsen m.flere.  Christian har også jobbet med andre utenfor folkemusikken, f.eks Erik Røe, Guro von Germenten, Queen Bees, Trang Fødsel og Trine Rein.

Kim Andre Rysstad begynte sin utdannelse innen klassisk sang, men spesialiserte seg senere i den tradisjonelle sangstilen fra Setesdal. Han har blant annet vært elev av Kirsten Bråten Berg, Ånon Egeland og Agnes Buen Garnås.

I 2007 slapp Rysstad debutalbumet Tak hardt uti hand – en samling folkeviser og middelalderballader. Albumet ble kåret til «Årets soloalbum» under bransjetreffet Folkelarm i 2008, og i forbindelse med utgivelsen skrev Vårt Land at «allerede med sin debut står Kim André Rysstad frem som en stemme for alle tider!».

Rysstad er ikke redd for å blande andre sjangre inn i folkemusikken. Whitney Houston er hans store idol og han har blant annet spilt med støymusiker Lasse Marhaug.  Der debutalbumet til Rysstad var av den tradisjonelle sorten med solistisk kveding, leker han nå med tanken på å lage en crossover-plate der han henter inspirasjon både fra folkemusikken og fra andre uttrykk. For som han selv sier:
– Mangfold er en god ting. Man er nødt til å blande sjangere og herje rundt litt for at musikken skal drives framover. Det er viktig med noen urokråker også i folkemusikkmiljøet.

Bakgården onsdag 17. august  kl. 20.00. Marie Bergman. Sveriges sing- og songwriter’s førstedame!

bmariebergman

Marie Bergman har i mange år vært en av Skandinavias mest personlige og tydelige stemmer. Med en allsidig musikalsk kraft og tekster som engasjerer berører hun et stort publikum. Marie er en artist som aldri har stanset i sin kunstneriske utvikling, men som stadig fanger opp nye impulser Hun er nærmest en levende legende innen visesjangeren. Få artister har turnert så mye i Sverige og Norden, hun har spilt på de fleste festivaler, blant annet fire ganger i Roskilde og Västervik. Det er første gang Marie Bergman gjester Bakgården.  

Marie begynte å vise seg på viseklubber i Stockholm på 60-talet. I 1968-69 sang hun i Putte Wickman band. 1969-1973 var hun medlem av Familie-Four med kontinuerlige investeringer i de svenske hitlistene. 1974 begynte solokarriere, fra det første album «My Face» til den siste «Marie og de tre vise menn» har blitt 20 plater. Ved siden av sine egne komposisjoner, har Marie Spilt inn en rekke jazzskiver, og utforsket den svenske viseskatten.  Hun har vunnet den svenske Grand Prix tre ganger, 1970, 1971 og 1994.

Hun har fått Dagens Nyheters Kasperpris, Aftonbladets Rockbjörn, Grammis som beste tekstforfatter og Povel Ramels pris Karamelodiktstipendiet. I 2008 vant hun Trubadurprisen og senest i fjor fikk hun Fred Åkerström-stipendet.

Bakgården onsdag 24. august  kl. 20.00. Dag Solstad – Knut Buen – Leiv Solberg. Gapeleg og skapeleg – verbale og musikalske meiningsytringar.

bsolbergsolstadbuen

Gjør klar for møte med noen av de sterkeste litterære og musikalske stemmene vi har i Norge i dag.  Det blir både verbale og musikalsk ytringer fra bygde Noreg så vel som fra mer urbane strøk. Eller som Knut Buen sier ”gapelege og skapelege fantasiutfalding, frie meinings-ytringar, forteljing, dikt og nyskaping på grunnlag av liv og lære.” Det burde være mye å ta fatt i av emner, enten det er kulturelle lekkerbiskener eller andre stridsspørsmål – i trengsmål så vel som i utrengsmål.

Dag Solstad. Helt sikkert får vi høre fra den tiden i 1962 da Dag Solstad var en ung journalist i arbeider-partiavisa Tiden i Arendal. Det var kulturarrangementer den gang også. Selv husker han at han dekket et stort folkemusikkarrangement i Tovdal, og et sommerarrangement med rømmegraut i Austre-Moland, hvor fylkesmannen Nils Hjelmetveit talte. Og at vi satt en døsig sommerettermiddag på Jørgensens konditori og en av oss plutselig peker på ei ungjente som går tvers over det ødslige torget: Se, der går Grynet Molvig. Det må ha betydd at hun skulle synge i Arendal denne kvelden. Ellers husker jeg ikke mer.”

Lørdag 25. August 1962 var hans siste dag på jobben. Hans daglige petit-spalte ”Sleng på Byen” i Tiden sluttet han på denne måten:

I anledning jubileet skulle vi i dag ha holdt en svulmende liten tale hvor vi takket for alt. Det gjør vi også. Vi retter en takk til fønikerne som oppfant alfabetet, Gutenberg som oppfant boktrykkerkunsten, den franske revolusjon og de lokale eidsvoldsmenn-ene som har æren av trykkefriheten, Arendals styrende menn som ikke bevilger penger til kulturelle tiltak, seilskutene, den medfødte dumhet, og sist men ikke minst, makrellen. Uten disse hadde denne spalten ikke blitt hva den har vært.  Det var det!

Knut Buen fortjenar å bli presantert på nynorsk. Han har opptrådt som tradisjonell felespelar og forteljar frå 14-årsalderen. Som utøvande folkekunstnar og samlar av norsk tradisjon har han si viktigaste opplæring gjennom praksis og innøving av stoff. Dette medfører at han alltid har lært seg det musikalske og verbale stoffet munnleg. Innsamla tradisjon og slektsarv har dana grunnlag også for komponering og skriving.  Han har dikta rundt 100 songar med originale melodiar, komponera fleire titalls slåtter og har rundt 300 ulike musikkverk og arrangement baks seg.  Han har, gjennom forlaga Rupesekken, Buen Kulturverkstad og Nyrenning, gjeve ut 150 ulike plater, kassetter og bøker. Han har delteke på plater utgjevne av kjende internasjonale og norske selskap.

Det viktigaste i verksemda hans er likevel solistframføring av musikalsk og verbalt stoff der fri ytring, forteljing og opplesing går inn som likeverdig med slåttespelet på hardingfele. Mykje vektlagt i den samanheng er å taka utgangspunkt i publikum og legge formidlinga på eit ålmenmenneskeleg plan slik at folk kan kjenne seg att og kan identifisere seg meg stoffet. Det viktige er at ord og tonar, sogestoff og nyopplevde hendingar er liv laga mellom moderne menneske.

Knut Buen verkar og som dekorativ målar og står som formgjevar av alle eigne utgjevingar. Han driv og næringsverksemd på fjelleigedomar i Tuddal.

Leiv Solberg: Som musiker og bademester for anledningen har vi hentet frem Leiv Solberg fra de dype skoger i Froland. Solberg vil være godt kjent for arendalsfolket som tidligere leder av kulturhuset og selvsagt som aktiv utøver på scenen i Bakgården eller andre steder. Som multiinstrumentalist trakterer Leiv Solberg stort sett det som måtte være tilfeldige nærværende instrumenter. Han har vært aktiv musiker siden 70-tallet, hvorav flere år som fulltids frilansmusiker. Solberg er en av Norges fremste folkemusikkviter og han har en lang fartstid i folkemusikformidling i radio og fjernsyn. Han har arbeidet i NRK’s folkemusikk-redaksjon siden 1988 med bl.a. ansvar for folkemusikktimen og ca.70 fjernsynsprogrammer om folkemusikk, bl.a. i serien ”Halvbror til reven”. Han stod bak 10-CD boksen ”Norsk folkemusikk” og har ellers vært produsent og musiker på en rekke CD- produksjoner. Har bl.a. hatt fingrene borti fire spellemannsprisvinnere og 5 spellemanns-nominasjoner. Solberg bor på Haugsjå i Froland hvor han og famileien årlig inviterer til et bredspektret  kulturarrangement de har kalt ”Støy på Landet.” her viser han gjerne frem gårdsbruket og flere av veteranbilene han skrur på kveldstid.


OPPSUMMERING:
Nok en sterk sommersesong i Bakgården i 2011.  

Tiden går fort og høstmørket skal få senke seg over Bakgården. Men fortvil ikke – på forsommeren 2012 er vi tilbake igjen med nye opplevelser og godbiter.

Sesongen 2011 ble igjen en meget god sesong for publikum, arrangører og ikke minst artister vil jeg tro! Eller for å si det med Tomm Kristiansen som kåserte til en fullsatt sal om Afrika; ”Det er en av de beste scener jeg har stått på” (25.06.11).

For arrangøren var det vitterlig et godt år, med publikumsrekord for 3 år på rad. Det er utrolig hyggelig med mye folk i Bakgården, og det er selvsagt et mål å søke å fylle stedet hver gang. Men dette må ikke i for stor grad gå på bekostning av det kunstneriske. Publikum skal vite at vi etterstreber kvalitet. Og de skal føle seg sikre på at det er det de får i Bakgården, selv når ukjente artister står på programmet. Av og til må nye artister få slippe til. Mange av våre beste regionale artister kler scenen usedvanlig godt og topper ofte sine opptredener på stedet. I Bakgården må vi også ivareta musikk- og stilarter som ellers ikke ville blitt presentert i byen.

I 2011 hadde vi en fantastisk kabaretopplevelse da Kurt Weill ble tolket at Tora Augestad, Stian Carstensen og Ola Kvernberg. Tora Augestad har vi ikke sett det siste av i Arendal – det er en lovnad! Folkemusikk er det nesten blitt for lite av i sommer, men heldigvis kan vi se tilbake på et par sterke opplevelser med Kim André Rysstad og Knut Buen.  Jonas Alaska i Bakgården er en innertier.  Jonas slapp sin aller første plate (singel) i Bakgården. Han kan holde et publikum alene, vi ser frem til å høre hans nye album som skal slippes i sept -11. Det blir spennende å se om hans produsent og medmusikanter klarer å holde seg i bakgrunnen og gi Jonas den plass i lydbilde som hans kvalitet tilsier.  Med Aust-Agder artister som Kim André Rysstad og Jonas Alaska er det en fryd å være arrangør i Bakgården.

Det samme må kunne sies om vår ypperlige lokale forfatter, skuespillere og musikanter som har satt  Arendals historie under lupen i teater- og musikkform.  Dessverre måtte vi avlyse en forestilling pga terroren i Oslo og på Utøya. Da var det nok ingen som hadde tankene andre steder enn der de burde være.

Det kommer mange mennesker når Ingrid Olava, Det Betales eller Marie Bergman inntar scenen. Det sier seg selv.  Men at den fremragende – men ukjente – visekunstneren Anders Stävarby fra Sverige trekker fullt hus er meget gledelig.  Ingrid Olava var meget begeistret; ”Fantastisk flott publikum, ” skrev hun som en hilsning på plakaten.  Publikum pleier å si at det gøyeste vi har i Bakgården er når det er besøk av Det Betales. Da runger allsangen. Bandet elsker å opptre i Bakgården, og i år hadde de opptaksutstyr med seg.  Marie Bergman gav alt i en over 2 timers konsert. Publikum ville ikke slippe henne.

Espen Ruds Interkommunale GårdsBruksBand satte Alf Prøysen kledelig på hodet med gjennomarbeidet jazz i hver improviserte tone. Den fremragende gitaristen Øyvind Lyslo og sangeren Linda Øvrebø hadde lagt til rette et stemningsfullt og iørefallende program spesielt for Bakgården. I Hovefestival-uken fikk vi fikk høre kjente og kjære viser og sanger i en sommerlig og vakker stemning med både Ketil Bjørnstad, Geirr Tveitt og Jakob Sande på programmet.

Avslutningsvis feiret vi med Dag Solstad, Knut Buen og Leiv Solberg på scenen samtidig. Vi fikk vi bl.a. høre Dag Solstad lese fra sin siste roman og snakke om sin tid som journalist i 1962 i Arendal. Knut Buen gav oss både verbale og musikalske menings-ytringer sammen med folkemusikktimens Leiv Solberg. Feiret gjorde vi fordi det var 20 år siden den første opptredenen i Bakgården, fordi Dag Solstad ble 70 år denne sommeren, og fordi folkemusikktimen i NRK hele 80 år. En uslåelig kombinasjon!

På vår faste gårdskonsert på Ottersland på Austre Moland hadde vi i år booket Aasmund Nordstoga duo. Stor var gleden fra de oppmøtte 400 publikummerne fikk høre fra Aasmund at han hadde tatt med seg sin ”superreserve” som duopartner,  nemlig broren Odd.  På Haugsjå i Froland jobbes det i år på gården. Kanskje er vi tilbake til neste år. I samarbeid med Froland kommune måtte vi derfor invitere til folkemusikkfest på Froland verk med shetlandsk og norsk folkemusikk. Kevin Henderson fra Shetland er en ung mann for verdensscenen og sammen med Leiv Solberg (strenger) og Annika Westgård (hardingfele/sang) skapte de en flott konsertopplevelse.

Sjekk linken ved siden av for å se hva som er skjedd i regi av Arendal kommune sitt kulturnettverk -både av Bakgårdskonserter og sommer-/gårdskonserter i 2011.

Takk til våre samarbeidspartnere i fagforeningenes hus i Bakgården. Som en ekstra avslutning på programmet arrangerer de/og til dels medvirker de i et siste sprell fra scenen da de som ”Amatørene” inviterer til kabaret, viser og allsang siste weekend i august.  Og takk til Canal Street som huserer Bakgården under festivalen. I år fikk bl.a. en mengde unge talenter vise seg frem på byens beste scene.

Kulturrådet fortjener også en klem da de har støttet oss med midler.

Frank Kvarstein 29.08.11