Oppsummering av sesongen 2012:

Nok en sesong er over – 13 ulike arrangementer i kommunal regi ble det denne sommeren i Bakgården.  Innholdet spendte fra jazz med Karin Krog til folkemusikk med Steinar Ofsdals flerkulturelle band. Vi fikk møte fela og trekkspillet til Benedicte Maurseth & Gabriel Fliflet samt sangen til Kirsten Bråten Berg. Kirsten delte scenen med dattera Sigrid samt medmusikanter, men det vil vel være riktig å si at hun også delte scenen med mange av publikummerne. Kirsten fyller alltid Bakgården, og som sist var det også i år flere som måtte gå uten å komme inn. Dette var første gang mor og datter stod sammen på en offentlig stor scene.  Honky tonk country ble tolket på en utmerket måte med Hank Williams sine viser omskrevet til norsk, fremført av ”Hank’s a lot” og sunget av Salterø-gutten Jørn Vålandsmyr (sjekk youtube fra Bakgården her: www.youtube.com/kenb ).  Knut Reiersrud forrettet blues til et meget stort og entusiastisk publikum.  Avslutningsvis fikk vi besøk fra det skotske høyland av singer-songwriter Rachel Sermanni med band – et band som bestod av intet mindre enn 4 jenter hvorav tre spilte fele. De som var så heldig å være tilstede fikk en uforglemmelig opplevelse. Svenskenes mye omtalte visesanger Sofia Karlsson skriver egne viser, men øser først og fremst av at stort og kjent repertoar fra den store svenske viseskatten.  Noen velvalgte ord om politikk, tog og arendalsskøyteløperen Wiggo K. Hanssen fikk vi fra Jan Erik Vold som hadde tatt med seg Sigurd Janson på trekkspill, og Annette Groth tok turen inn fra sitt sommerparadis i Bråvikkilen, Arendal og kåserte for en fullsatt sal om levende east-end kultur i OL-byen London.

I år gjestet et større knippe lokale musikere Bakgården, flere enn tidligere år vil jeg si. Grunnen til det er nok at av og til klaffer det slik at mange av dem har mye på hjertet og nye ting på gang samtidig.  Det var en glede å presentere Lars Bjørnar Strengenes og Britt Hilde Våge for Bakgårdspublikummet. Foruten å være ypperlige musikanter jobber de ufortrødent med unge musikanter og talenter i Arendal, og mange av dem ble presentert denne kvelden. Egil Ødegård har nytt stoff til sin andre plate i eget navn, og presenterte stoffet for første gang for publikum. Knut Elvik tok oss med inn i Cornelis Vreeswijks sitt rike.  Det er tilfredsstillende å kunne si at i løpet av sommerens 13 arrangementer har 36 musikanter fra Arendal og den umiddelbare omegn vært på scenen, og våre mest kjente musikere – som søker å livnære seg av musikken – har hatt flere spillejobber i ulike backingband.

Nytt av året er at Bakgården har knyttet nærmere bånd til festivaler og andre spillesteder på Sørlandet. Ved å dele på utgifter med Telemarksfestivalen i Bø og Skotøyfestivalen ved Kragerø fikk vi Sofia Karlsson til Arendal, og Rachel Sermanni fra Skottland delte vi med Nordsjøfestivalen i Farsund. Til neste år er det også meget sannsynelig at det blir et samarbeid med Søgne kommune ved Søgne Gamle Prestegård.

På Ottersland hadde vi i år en meget vellykket gårdskonsert med Frøydis Grorud, Anne Gravir Klykken og Torbjørn Kvamme som presenterte vakre viser og folketoner i ny drakt. Ved to anledninger har arrangementskontoret leid en vogn på Arendalsbanen og fylt vogna til siste sete.  Første gang hadde vi med oss Johs. G. Torstveit som kåserte om boka si om arendalskrakket, og andre gang stod Espen Larsen trio for 1 time og 40 minutter med Django Reinardt’s musikk.  Arrangementene begynner på vei opp mot Nelaug, fortsetter den halve timen vogna står på Nelaug, og holder på helt til vi er tilbake i Arendal.

Takk for i år! Bookingen for neste år er enda ikke begynt, men tankene omkring utforming av programmet er til stede hele tiden. Det skal bli spennende for oss alle å se hva det blir til sist.

Frank Kvarstein 5.september-12

Under følger en presentasjon av artistene i 2012.

bkrogolssongeweltFredag 1. juni kl. 20.00. Karin Krog & In-Between-Times.
Jazzsnadder i Bakgården.

Karin Krog vok, Staffan William-Olsson gtr, Terje Gewelt b.

Mange vil nok huske Karin Krog med hennes konstellasjon ”In – Between – Times” fra tidligere besøk.  Vi er så heldige å få henne på et nytt besøk i Bakgården 1. juni 2012 med denne gruppa, og møter henne i samspill med de to eminente jazzmusikerne Staffan William-Olsson (gtr) og Terje Gewelt (b). Denne trioen har hold sammen i ca. 3 år og har holdt konserter rundt på Østlandet, Vestlandet, Trondheim,  Molde, samt flere konserter og festivaler  i Sverige. De har også spilt inn en Cd på platemerket Resonant med titelen ”Azure”

Karin Krog er en av Norges fremste jazzsangere som samtidig høster stor internasjonal anseelse. Hun er en skolert artist med fremragende tonekontroll og musikkforståelse. Hun har i det siste også hatt flere konserter med Bengt Hallberg i New York, Sverige og Oslo Jazzfestival.  Hun har  spilt inn en ny plate med ham med titelen ”Cabin in the sky.” Repertoaret favner vidt fra blues og amerikanske «standards» til original komposisjoner fra medlemmene.  ”In – Between – Times” byr på nye og gamle jazzkomposisjoner, eller ”smått og godt” som hun sier.

Det oppfordres herved til at dagens lesning legges til hjemmesiden: http://www.karinkrog.no/  Her kan alle som vil lese biografien til Karin Krog. Det er imponerende lesning. Karin Krog mottok 2004 Den Kongelig Norske St. Olavs Orden og i 2007 Anders Jahres Kulturpris, som er Norges største kulturpris.

Staffan William-Olsson er opprinnelig fra Göteborg men flyttet til Oslo i 1986. Han er mest kjent fra The Real Thing, men har spilt i en rekke andre orkestre, bl. a. den islandske fusiongruppen Mezzoforte og han har vært frontfigur i Sharp 9 og The Staffan William-Olsson Trio m.v. William-Olsson er en eminent gitarist, enkelt og greit – sagt uten blygsel.

Terje Gewelt har musikkutdannelse fra Berklee College of Music i Boston, USA.  Etter endt musikkutdannelse spilte han bass i det amerikanske jazz / worldmusic bandet «Full Circle» som resulterte i 2 CD utgivelser på Columbia Records.  Terje Gewelt har samarbeidet og gjort innspillinger med Billy Cobham, Misha Alperin, Michael Shrieve, Tommy Smith, Knut Riisnæs, Staffan W. Olsson, Jan Erik Vold og mange andre anerkjente musikere.  Terje har utgitt en rekke CD’r i eget navn og er å høre på over nærmere 100 utgivelser med norske og internasjonale jazz artister.

bofsdalFredag 8. juni kl. 20.00: Steinar Ofsdal med band.
Folkemusikkprofessoren med sine tre framstående studenter inntar Bakgården.

Katariin Raska – sekkepipe, munnharpe, seljefløyte, sopransax, Sanskriti Shrestha – tabla, madal, Steinar Ofsdal – fløyter, cello, gitar, Espen Wensaas – gitarer

Denne kvartetten er skikkelig utenom det vanlige, med sterkt dameinnslag fra Nepal og Estland. Når herrene er fra Geilo og Oslo, så øyner vi straks en musikalsk smeltedigel. De spiller musikk fra sine respektive land, men går langt videre, og bruker tradisjonelt materiale fra Østen, Afrika og Europa i sine arrangementer. Det hele skjer ganske ubesværet, og man får atter en gang bekreftet at musikk er det store verdensspråket. Folkemusikkprofessoren med sine tre framstående studenter inntar Bakgården.

Siden 1967 har Steinar Ofsdal opptrådt som musiker på utallige scener i Norge og store deler av verden. Alene, med gitarist eller trekkspeller, med visesanger, med trio, med kvartett, med band – i band. Etter tre toner på blokkfløyte som seksåring og tre valser på trekkspill som tiåring, var det celloen som ble hans instrument da han var elleve. Senere på 60-tallet stjal kontrabass og hardingfele oppmerksomheten, samtidig som fløyta ble mer sentral, spesielt gjennom hans tre år som musikkstudent i Salzburg, Østerrike, hvor konsertblokkfløyta var et av hans viktigste fag. I 1970-årene vokste en ny interesse for de folkelige fløytene her i landet. Steinar var en av en håndfull unge utøvere som fattet sterk interesse for den gamle sjøfløytetradisjonen, og lærte fløytespel av den siste av de gamle sjøfløytespelemennene. Denne norske sjøfløytas spilleteknikk og stil farger Steinars spillemåte når han setter fingrene på fløyter fra alle kanter av verden, og han understreker det store fellesskapet i verdens folkemusikk. Spesielt er hans interesse blitt fanget av den kinesiske musikken, og i Kina går han under navnet A Fú.

Kina var også sist på tapetet da Steinar gjestet bakgården sist i 2007 selv om det nok var Afrika som var mest fremtredende. Sammen med Becaye Aw (Mauretania) og Kouame Sereba (Elfenbenskysten) smeltet de sammen sine tradisjoner fra Vest-Afrika og Norge. Dvs. – de strakk seg enda lenger enn det, og hadde også med seg materiale fra Kina i sin musikalske legering. Denne gangen beveger vi oss opp i Nepal samtidig som vi tar svippturer innom gamle Øst-Europa.

bbenedichteOnsdag 13. juni kl. 20.00: Benedicte Maurseth & Gabriel Fliflet.
Spenst og ettertanke!!

Gabriel Fliflet (trekkspill, sang), Benedicte Maurseth (hardingfele, viola d´amore, sang)

En moden mann med rytme og poesi i trekkspillet og en stemme med nærvær. En ung kvinne med hardingfele og mørk altstemme. Gabriel Fliflet og Benedicte Maurseth spiller og synger sammen: sanger om vind, sjø og jenter laget av Jon Fosse og Gabriel, rullende valser fra Hardanger og Bergen, livlige og ordløse melodier i typiske minoritetsrytmer. Begge er vestlendinger som dyrker musikk med rike røtter og raske føtter. De legger ikke skjul på at de elsker å være musikere.

Samarbeidet mellom Benedicte og Gabriel begynte med konsertforestillingen Geirr-Olav – en hyllest til Geirr Tveitt og Olav H. Hauge. Da Jon Fosse og Gabriel ble bedt om å lage et bestillingsverk til Festspillene i Bergen 2010, inviterte Gabriel Benedicte til å bli med. Åresong fikk en overveldende respons og musikerne har i etterkant turnert med verket i Norge, Danmark og Tyskland.

Gabriel Fliflet (trekkspill, iblant piano, sang) er en fargerik musiker med lang fartstid innen ulike former for folkemusikk. Mest kjent er hans kompaniskap med trommeslager Ole Hamre i den uforutsigbare duoen Fliflet/Hamre. Andre han har samarbeidet med er Odd Nordstoga, Kari Bremnes, Jan Eggum og Sigrid Moldestad.

I de siste årene har Gabriel laget mye ny musikk. Han lagde bestillingsverket Elvemot til Osafestivalen på Voss 2006. Dette var grunnlaget for live-platen Rio Aga, som fikk strålende kritikker og ble nominert til Folkelarm-prisen. Fliflet lagde på bestilling konsertforestillingen Edvards lykkelige dag for Edvard Grieg Museum Troldhaugen i 2008. På Festspillene i Bergen 2009 hadde KORK og Gabriel en konsert i Grieghallen med musikk laget av ham. Februar 2011 kom CD-en Åresong, med sanger av Jon Fosse og Gabriel. Gabriel Fliflet ble kåret til Årets folkemusiker i 2011. Siden 1999 er han musikalsk vert og organisator på den fargerike og aktive folkemusikklubben Columbi Egg i Bergen

Benedicte Maurseth (hardingfele, viola d´amore, sang) har vært i Arendal ved to tidligere anledninger. En gang var det med en dobbelkonsert med Hallvard T. Bjørgum i 2008 og våren 2009 var hun sammen med Svein Tindberg. De gjestet med teaterforestillingen «Andvake» av Jon Fosse som de spilte på DNT i Oslo.

Benedicte har tradisjonsmusikken fra Hardanger som spesiale. Benedicte lager også mye ny, poetisk musikk, hvor hun ofte synger samtidig som hun spiller og hun har lenge vert spesielt interessert i klangidealet fra barokken ved å bruke tarmstrenger, barokkbuer og instrumentet viola d´amore. Hun har dessuten samarbeidet mye med renessanse og barokkmusikere bl.a. Nils Økland og Philippe Pierlot.

Sangen har blitt svært sentral for Benedicte, bl.a. samarbeider hun med folkesangerne Berit Opheim Versto og Åsne Valland Nordli. I 2009 komponerte hun musikk til teaterversjonen av Jon Fosses fortelling Andvake for Det Norske Teatret, forestillingen fikk svært gode kritikker og ble grunnlaget for solo-CD`en Alde som kom ut i 2010 og ble nominert til Folkelarmprisen samme år. Utgivelsen alene fikk også gode kritikker i norske medier og ble blant annet omtalt i  FolkWorld i Tyskland som en ”drømme debut”.

Benedicte har opptrådd mye med skuespillerne Svein Tindberg og Anne Marit Jacobsen.  Hun opptrer også sammen med Jon Fosse, og har hattt en rekke solokonserter i bl.a. USA, Canada, Belgia og Tyskland.

Benedicte Maurseth har tidligere gitt ut  CD-ene: Rosa i botnen (2006), Fodne ho svara stilt (2008) og Alde i (2010). I 2007 ble hun kåret til Årets unge folkemusiker av Rikskonsertene og til vinner av INTRO-folk.
Hjemmesider: www.myspace.com/gabrielmusikk www.maurseth.net

blarsbjornarbritthildeFredag 15. juni kl. 20.00: Lars-Bjørnar Strengenes & Britt Hilde Våge med band og unge gjestesolister.
Blåseaften i Bakgården.

Lars-Bjørnar Strengenes, Britt Hilde Våge og «Bakgården» inviterer til en annerledes konsert. Lars-Bjørnar og Britt Hilde spiller til daglig euphonium og er ansatt i Arendal Kulturskole som messing lærere og dirigenter. Med seg på konserten har de fullt band bestående av Espen Larsen (gitar) Rasmus Solem (piano) og Tom Rudi Torjussen (trommer). De vil fremføre ett knippe med gode jazz låter som Misty, Autum Leaves, God bless the Child, Skylark m.m I tillegg vil de ha med seg noen av sine mange «elever» både unge og gamle i forskjellige ensembler. Disse ensemblene vil spille sammen med fullt komp. Du kan risikere å få høre tuba kvartett med trommer og gitar, messing ensemble med piano/synth, og jazz ensemle med unge lovende musikanter i tillegg til halsprekende solist innslag med Lars-Bjørnar og Britt Hilde.

Av unge musikanter kan vi nevne: Marianne Valle (alt sax) Filippa Dinis (trombone) Andreas M Aanonsen (kornett) Tina Simonsen (kornett) Elise Evensen (kornett) Håvard Kveim (Tuba) Guro Kveim (euphonium) mfl. Vi får også ett ensemble bestående av litt eldre musikanter som: Knut Gunnar Valle (trompet) Odd Bjørn Jensen (Trompet) Harald Tønseth (trompet) Hans Egil Garcia de Presno (trompet) Olaf Brovoll (Tuba) Knut Hagen (Tuba) mfl.

bhanksalotOnsdag 20. juni kl. 20.00: Hank’s a lot.
Hank Williams på norsk. Musikk for voksne folk.

Jørund Vålandsmyr sang/strenger, Tarjei Nysted strenger/fele, Jørn Raknes strenger/lap-steel og Ken-Børre Langås bass.

Hank’s a lot spiller noen av verdens beste countrylåter – sangene til countrylegenden Hank Williams. Tekstene er gjendiktet til norsk av Ken-Børre Langås. Dette er musikk med appell ikke minst til den voksne generasjonen, samtidig som countrymusikken de senere år har opplevd en suveren popularitetsvekst også blant yngre mennesker. I bandet sitter to arendalitter.

Hank’s a lot lanserte sin nye plate med sanger av Hank Williams ”Hjertesjuk blues” i mars i år. Tekstene er gjendiktet til norsk, men ellers jobber bandet med musikken under noen av de samme omstendigheter som var vanlig på 40-50-tallet. Innspillingene har foregått ved at bandet møtes i studio, går gjennom nye låter og spiller dem inn live i studio (alt på en gang), med omtrent samme instrumentering som var vanlig i honky tonk- og countrymusikken den gang Hank var aktiv.

Mange av sangene til Hank Williams handlet om kjærlighet, ensomhet, fortapelse, å være på reise og på leit. I gjendiktningene er det lagt vekt på at tekstene skal fungere som fortellinger på norsk, uten å låte oversatt. Det er hentet inspirasjon fra samtidig norsk musikk – bedehus, tatermusikk, viser osv. De fleste tekstene på plata er derfor på bokmål, mens duetten Einsam natt tok en helt annen retning.

Hank’s a lot er Jørund Vålandsmyr (Arendal / Oslo), Tarjei Nysted (Stavanger / Oslo), Jørn Raknes (Grimstad / Oslo) og Ken-Børre Langås (Sømna / Ås). Alle er musikere med lang fartstid i ulike sjangere.  Hør radiosinglene Einsam natt (I’m so lonesome I could cry) og Rallarblod: www.reverbnation.com/hanksalot

belvikOnsdag 27. juni kl. 20:00: Knut Elvik.
En fattig trubadur – Cornelis Vreeswijk – fyller 75 år!

Rasmus Solem piano, Espen Larsen gitar, Ole Kelly Kvamme bass, Dag Tynes trommer og Knut Elvik som trubaduren. Knut Langemyr lyd.

I 2008 presenterte vi Vreeswijk for første gang i Bakgården i Knut Elvik sin skikkelse. Den gangen het det at ”settingen kom til over en del kopper med kaffe på nr 9. Etter en runde med diverse musikere samt flere dobesøk ente det opp forestillingen ”En fattig Trubadur.” Forestillingen har siden den gang ligget og modnet inntil musikerne igjen i vinter tok visene frem i øvingslokalene. Nye viser er øvet inn og gamle arrangementer er tilslipt, – som seg hør og bør når vi skal feire Cornelis sin 75 års dag.

Tekstene og musikken til Cornelis Vreeswijk forteller oss noe om livet til de fleste av oss. Denne lengselen etter å finne meningen med tilværelsen kan noen ganger føles rimelig umulig, men varmen og kjærligheten i mange av visene til Cornelis viser oss vei. Historiene i sangene hans står for seg selv enkeltvis men forestillingen byr også på en reise satt inn i et helhetlig perspektiv. Unn dere en liten smak av Cornlis’s store lille verden.” Teatermannen Knut Elvik med venner presenterer et knippe låter der vi møter de ulike sidene ved Cornelis.

Cornelis Vreeswijk fyller en unik rolle i svensk dikt- og visetradisjon og nevnes hyppig som en av de 3 store sammen med Carl Michael Bellmann og Evert Taube. Cornelis blir ofte omtalt som en av Sveriges største diktere. Han ble født i IJmuiden i Nederland 8. august 1937 og døde i Stockholm 12. november 1987.

bannettegrothOnsdag 4. juli kl. 20.00: Annette Groth.
Rimspråk, perlekonger og vond mat. Levende East-End-kultur i OL-byen London.

Denne sommeren er det olympiske leker i London.  Lekene, som starter den 27. juli, er spredt utover et større område.  Men sentrum for arrangementet finner du på Londons østkant – the East End.   Dette er en del av London med sin egen kultur og med lange tradisjoner.  Mye av kulturen, og mange av tradisjonene, lever i beste velgående.  Som cockneyenes rimspråk – the rhyming slang, eller de tradisjonsrike perlekonger og -dronninger. Og det finnes ennå rester av et kjøkken, som er typisk for London og the East End.

Annette Groth har vært anglofil siden 15årsalderen, og har tilbragt mye tid i London.  På hele 1990-tallet var hun NRKs korrespondent på de britiske øyer.  Hun tar oss med til et London som turistene ikke får servert i fanget- til et East End med frodig historie og morsomme historier.

Annette Groth er en av våre mest kjente og kjære stemmer fra NRK. Hun tilhører noe av miljøet i den meget dyktige kjerne av NRK-journalister. Annette Groth har vært NRKs korrespondent i London (1991-2000), og fra 2007 i Washington D.C. Etter flere år i NRK begynte hun i Utenriksavdelingen i 1987. Da hun kom hjem fra London i 2000, ble hun redaktør i Dagsnytt, radio. I perioden 2001-2004 var hun Dagsrevysjef. Hun har bl.a. utgitt bøkene ”Det finnes ikke fremmede, bare venner du ikke har møtt: historier fra den irske øya” (2001) og ”Nord-Irland. Den vanskelige veien” (1998)

Før hun kom til NRK arbeidet hun bl.a. i Agderposten. Helt siden hun var 11 år har hun hatt et forhold til Arendal og Kilsund. Foreldrene fra Oslo kjøpte ei tomt i Bråvikkilen med en liten rød bu på. I dag er det et lite familieborettslag med tre små hus på tomta. Tidlig hadde hun sommerjobb på bensinstasjonen på Kilsund. Senere ble hun journalist i Agderposten. I et flott portrettintervju i Agderposten sommeren 2011 forteller hun at det var 4 aviser i Arendal i 1973. Hun minnes godt at det var pressekonferanse på politistasjonen hver lørdag, og at alle journalistene møttes på Strand etterpå for å spise munker. Og så har hun et yndlingssted; Staubø Kultursenter. Det er et eventyr å komme til Eldrup Hansen som driver stedet.

Fredag 20. juli kl. 20.00: Svenskenes 4-doble spellmannspris vinner i visekategorien.

Bild1 49033

Sofia Karlsson: gitar bozuiki, sang, fløyte, Gideon Andersson mandolin, gitar, sang,
Mia Marin fiolin, Henning Sernhede gitar.

Sofia Karlsson fikk sitt gjennombrudd med Dan Andersson‐albumet Svarta ballader i 2005. Den påfølgende og omfattende turnevirksomheten i Sverige, Europa og Japan etablerte Sofia Karlsson i ordets beste forstand som en meget folkekjær artist.
Sjekk dette: Både Svarta ballader, og hennes tre etterfølgende plater ble samtlige belønnet med Grammis – svensk spellmannspris – i kategorien folk/viser. Litt av en bragd – 4. plater: 4 spellmannspriser. Sofias tolkninger av velkjente og elskede viser samt hennes egne sanger har vunnet en plass i manges hjerte. Hennes siste spellmannspris kom i år for platen Levande, en plate vi helt sikkert får høre fra i Bakgården.

Sofie Karlsson forsyner seg rått fra Sveriges gullbeholdning med Dan Anderson, Fred Åkerstrøm, Mikael Wiehe, Bellmann og Taube. Hun synger på en nesten ufattelig nær måte, hun gjør gammelt til nytt, til sitt eget, og sammen med sine musikkvenner lager hun en musikkopplevelse som et øyeblikk får oss til å glemme at vi har hørt andre praktfulle tolkninger av disse visene før. Som inspirasjonskilder nevner hun et spenn fra Kirsten Bråten Berg til Dolly Parton.

Noe av det siste vi har sett av Sofia Karlsson i Norge er opptredener i samarbeid med Odd Nordstoga.  Etter å ha opptrådt på konserter i Sverige fikk vi også et glimt av dem på NRK. Forhåpentligvis er dette starten på et nytt svensk-norsk samarbeid som vi i tiden som kommer vil se langt mer av.
Sjekk ut Sofias hjemmeside:  www.sofiakarlsson.com/

bsigridkirstenOnsdag 1. august kl. 20.00: Kirsten Bråten Berg og Sigrid Berg med musikervenner.
”Mori tala til dotteri si’ ” Datter og mor står for første gang sammen på scenen sammen med musikervenner.

Sigrid Berg – vokal, Kirsten Bråten Berg – vokal, harpeleik, Erik Sollid – fele, hardingfele, Bård Bjørke – gitar, Åsmund Løvland Solberg – gitar, pedalsteel, Leiv Solberg – mandola, gitar, hardingfele, kontrabass.

Datter og mor, Sigrid Berg og Kirsten Bråten Bråten Berg fra Setesdal står for første gang sammen på en konsertscene med gode musikervenner denne kvelden i Bakgården. Men felles tradisjon og etternavn betyr ikke nødvendigvis musikalsk likhet, og konserten vil by på store musikalske kontraster. Sigrid med sin nye trio ”Ugagn” der hun har fått med seg felespelemann Erik Sollid fra Valkyrien Allstars og den allsidige gitaristen Bård Bjørke, og Kirsten med musikerkollega Leiv Solberg som sammen med sønnen Åsmund spiller på strenger i alle verdens himmelretninger; liggende, hengende, stående. Med plekter, med bue, med fingrene.  Og garantert blir det mange fellesnummere med alle musikerene på scenen, der spennet vil variere fra middelalderballader til den norske utgaven av Leonard Cohens ”Spurv på en snor” og Kjartan Fløgstads ”Slak line”.

bknutreiersrudOnsdag 08. august kl. 20.00: Knut Reiersrud.
Solo.

I 30 år har Knut Reiersrud spilt sine gitarer på utallige scener og begeistret publikum – bokstavelig talt – verden rundt. Hans omgang med strengeinstrumenter – både musikalsk og visuelt er å betrakte som en totalopplevelse. Kong Harald uttalte etter en Reiersrudkonsert i Sør Afrika at han aldri tidligere hadde sett en musiker fysisk forsvinne inn i instrumentet sitt slik som Reiersrud. President Tabu Mbeki tilbød vår gitarist sørafrikansk pass – for å få et ekstranummer – på samme konsert.

Med sin enorme erfaring: 14 soloplater, medvirkning på 200 plateutgivelser og turneer på alle verdens kontinenter – er han med sine 47 år nærmest for en levende legende å regne. Med blues i ryggraden – etter læretid i Chicago og New York med folk som Dr John og Buddy Guy – er Knut Reiersrud ALLTID innstillt på levere varene 110 prosent.

Til Arendal kommer Reiersrud alene med sine gitarer. Kjenner vi Knut rett fra radioen så kan vi nok forvente at det blir en del opplysende prat mellom låtene. Akkurat som vi vil ha det i Bakgården; når vi går hjem har vi hatt en musikalsk opplevelse, og vi er en porsjon klokere.
Sjekk ut hjemmesiden: www.knutreiersrud.no/

bjanerikvoldalfredjansonOnsdag 15. august kl. 20.00: Jan Erik Vold og Alfred Janson.
Poesi og trekkspill.

I Jan Erik Vold og Alfred Jansons program «Poesi & trekkspell», leser Vold sine egne dikt til Jansons eminente trekkspill. Duoen ble etablert i etterkant av CD-utgivelsen Vold synger svadaåret inn og har opptrådt i sju år landet rundt, på jazzfestivaler og viseklubber, skolelokaler og bibliotek.

Repertoaret er Volds mangslungne tekster om kjærlighet og skøyteløp, jernbane og trikk, ordfører og politikk — til melodier av Beatles og Jularbo, Kurt Weill og Kristian Hauger, George Gershwin og Alfred Janson. Volds dikt har en jazztone som klinger bra jamsis den fornemme jazzmannen Janson.

Disse to Oslo-artister er veteraner på norske scener: Janson siden 1950-tallet, da han akkompagnerte Nora Brockstedt, Vold siden 1960-tallet, da han leste med Jan Garbareks gruppe. Janson er dertil komponist og pianist, Vold diktformidler og debattant.

begilodegaardOnsdag 22. august kl. 20.00: Egil Ødegård.
Flowers from a poet’s grave.

Egil Ødegård, sang/gtr, Rasmus Solem keyboard, Ole ”Kelly” Kvamme bass, Tom Rudi Torjussen trommer. Gjestesolist Anlaug Seljåsen cello.

”Flowers from a poet’s grave” er en hyllest til den engelske visekunstneren Nick Drake (1948-74) og hans favorittdikter, den irske nasjonalpoeten William B. Yeats (1839-1922).

Vi kan glede oss når Egil Ødegård igjen er svanger med ny plate. I Bakgården 22. august får vi plateprosjektet presentert live. All musikken – og tre av de elleve tekstene – er signert Ødegård selv, mens Arne R. Birketveit har skrevet de resterende åtte. Musikerne Rasmus Solem, Ole ”Kelly” Kvamme og Tom Rudi Torjussen vil være grunnstammen av musikere også på plateprosjektet, som for øvrig skal produseres av Rasmus Solem.

Møt et knippe av Arendals musikere. Det er en begivenhet når Egil Ødegård gir ut ny plate! Gå ikke glipp av det!

bsermanionstagebakgardenOnsdag 29. august kl. 20.00: Rachel Sermanni.
Møt Skottlands nye spennende singer-songwriter!

Rachel Sermanni sang/gitar, Jen Austin tangenter, Siobhan Anderson fele, Lousie Bichan fele, Robyn Gray fele.

Rachel Sermanni er en av Skottlands mest spennende nye talenter. Inspirert i tidlig alder av både skotsk tradisjonell musikk og Robert Burns diktning, har den unge singer-songwriteren virvlet opp ganske mye oppstyr i løpet av 2010 og 2011. En rekke internasjonale festivaler har fått oppleve hennes vakre sanger og publikum har sett henne opptre sammen med en rekke kjente artister. Rakels knivskarp vidd og naturlige tilhørighet med ethvert publikum til tross for sin unge alder har ført til supportjobber med storheter som Elvis Costello og Anna Calvi for å nevne noen.

Rachel Sermanni kommer fra Carrbridge som ligger i det kuperte ski- og fjellandskap midt i hjertet av det skotske høylandet. Hennes tradisjonelle arvelinje fra folkemusikken fortsetter å prege hennes arbeid. . Men siden hun flyttet til Glasgow har sangene hennes også blitt formet av samtiden; jazz, folkemusikk, indie.  ”Alle stilartene synes å smelte sammen og det er ingen grenser, noe som skaper en utrolig sunn scene» sier hun selv.

bamatoreneFredag 31. august kl. 20:00: Amatørene. Stikker hodene ut og ….
Onsdag 5. sept. kl. 20:00: Amatørene. … avslutter sesongen som vanlig!

 

 

 

 

bespenlarsentriotogTa Toget! Espen Larsen Trio. I Djangos fotspor. Jazz fra Django Reinhardt’s tid og frem til i dag i musikk og tale.

Espen Larsen gtr/vok, Axel Viale gtr/vok, Ole Kelly Kvamme bass.

Kom å hør vital jazzmusikk fra 30 årene og frem til i dag, med en hovedvekt på Django soundet. Komposisjoner av Miles Davis, John Coltrane er også på repertoaret.
Sted:               Arendal Jernbanestasjon – Nelaugbanen
Dag:                Søndag 5. August
Togavgang:     Kl. 14.10. Tilbake 15.45.

Ta toget fra Arendal stasjon og bli med tur rettur Arendal – Nelaug. Vi kobler på ei vogn og fyller den med publikum og underholdning. 90 billetter selges og kan kjøpes for 150,- (pluss bill.avgift) i forkant på Arendal kulturhus. Om det er billetter igjen selges det noen i døra før togavgang. Vær tidlig ute.

Espen er kjent for de fleste for sitt eminente elektriske gitarspill. Han har spilt med storheter som Bill Evans, Bugge Wesseltoft , Espen Rud m.fl. Bak seg har han flere plateutgivelser og er i gang med materiale til ny utgivelse. Axel har akustisk fartstid i band som Oslo String Swing Artillerie og Carsten Boe Trio som turnerer for bl.a Rikskonsertene med Django Reinhardt repertoar. Axel har medvirket på Per Frydenlunds (Hot Club de Norvege) siste plateutgivelse og spilt med Christiania Jazzband, Kaba Orchestra. Ole «Kelly» har lang  fartstid som travel freelancer på Sørlandet.  Han spiller bl.a fast med Inger Marie Gundersen og har samarbeidet med Ulf Wakenius, Petter Wettre, Bill Evans/Randy Brecker m fl. Ole Kelly underviser bass på Rytmisk linje, Universitetet i Agder, og reiser også en del for Rikskonsertene.

Etter at Axel hadde glemt en «Djangogitar» hjemme hos Espen ble sistnevnte hektet og gitaren skiftet eier.  Espen hadde lenge drømt om å spille mer akustisk jazz, og nå var muligheten der. Det er den også for oss publikummere – under forutsetning av at du ikke er for sent ute. 90 billetter selges.

bjohs-torstveitSkuespilleri og kåseri om Arendals Historie 1886-88
Johannes Torstveit og Knut Elvik.

Forfatteren Johannes Torstveit vil kåsere om ”Mannen som førte Arendal og amtet utfor stupet. Storsvindel, krakk og nytt politisk parti 1886-88.”
Skuespilleren Knut Elvik lever seg inn i tiden.

Sted:               Arendal Jernbanestasjon – Nelaugbanen
Dag:                Onsdag 9. mai
Togavgang:     Kl. 17.35. Tilbake 19.20.
Arrangør:        Arendal Kommune v/Kulturnettverket.

Ta toget fra Arendal stasjon og bli med tur rettur Arendal – Nelaug. Vi kobler på ei vogn og fyller den med publikum og underholdning. 90 billetter selges og kan kjøpes for 150,- (pluss bill.avgift) i forkant på Arendal kulturhus. Om det er billetter igjen selges det noen i døra før togavgang. Vær tidlig ute.

Historikeren Johannes Torstveit har nylig skrevet et omfattende bokverk ”Storsvindel, krakk og nytt politisk parti 1886-88” (Arendal Tidende forlag) om de viktigste hendelsene i Arendal dette tiåret. Vi har alle hørt om nedgangstidene – nå får vi endelig en detaljert og saklig innføring i disse hendelsene og mye mer. Med på turen har vi invitert skuespiller Knut Elvik som vil gi oss bruddstykker av historien på sin måte.

Johs. G. Torstveit er født 1942, i Nedre Vats, Ryfylke. Etter lærerskoleeksamen i 1965, studerte han ved Universitetet i Trondheim der han tok mellomfag i historie og norsk. Siden tok han hovedfag i historie ved Universitetet i Bergen. Tittel på hovedoppgaven var: ”Vår ære og vår makt. Ei næringsøkonomisk undersøking av skipsfarten i Arendal i 1870- åra”. Hovedoppgaven ble trykt i Sjøfartshistorisk årbok i 1987.

Johs. G. Torstveit er medforfatter av flere bøker, bl.a. ”Lars Vegard. Mennesket, forskeren og læreren” i 2008, der han skrev den biografiske delen av boka. Gjennom de siste 25- 30 årene har han årlig forfattet artikler tillokalhistoriske skrifter og andre publikasjoner i Aust-Agder og Rogaland. Johs. G. Torstveit har hatt sin yrkeskarriere i grunnskoleverket, det meste av tiden på Vegårshei. Han ble undervisningsinspektør i 1978 og skolesjef i 1988. Skolesjefstillingen ble senere endret til oppvekst- og kultursjefstilling.

Knut Elvik arbeidet i en årrekke ved teatrene i Bergen, og var senere scenemester ved Kulturhuset i Arendal. De fleste vil likevel kjenne han som omviser på de sommerlige lokalhistoriske vandringene i byen, samt som sentral skuespiller under by-forestillingen ”Mellåm hålmer & Skjær i Bakgården de seneste år.